Producten voor de verkoop op voorraad houden, is niet gratis. Dat kost veel geld. Naast ruimte in een magazijn moeten de producten voorgefinancierd worden. Dit legt beslag op je kapitaal. Het is daarom zaak de voorraden zo efficiënt mogelijk te beheren en deze zo klein mogelijk te houden. Daarnaast is het een groot risico geven om oude producten met een houdbaarheidsdatum niet tijdig te verkopen, evenals de verf voor de kunstschilder of het top-10 boek, die worden na verloop van tijd slecht verkoopbaar.
Hier volgen tips om de voorraadkosten te beperken.
- Zorg voor een goede administratie. Zowel een inkoop-, verkoop- als voorraadadministratie. Er zijn legio goedkope programma’s hiervoor beschikbaar. Begin desnoods met een eigen Excel-sheet maar start ermee, want meten is weten. Alleen door de zaken goed bij te houden, kun je goed sturen. Denk er niet te licht over want zicht hebben op je voorraden is een must. Ondernemen zonder inzicht in de cijfers is de start van een mislukking.
- Stuur op omloopsnelheid. Deel de jaaromzet van het product door de gemiddelde waarde van je voorraad. Hoe hoger dit cijfer, hoe beter.
- Overleg met je leveranciers of consignatie mogelijk is. Je verkrijgt dan een voorraad van je producten, maar je betaalt pas als jij deze verkocht hebt.
- Onderhandel met de leveranciers over de betalingstermijn. Zo kun je een gedeelde voorraadfinanciering bewerkstelligen.
- Bekijk of een leverancierskrediet mogelijk is. Let op! Dit is een lening en een vorm van vreemd vermogen. Ook deze lening kost geld!
- Zorg voor een optimale afstemming tussen je leverancier en je verkoopadministratie. Zo voorkom je problemen en overbodige financieringen.
- Analyseer je verkoopcijfers. Ga nauwkeurig na op welke producten je de grootste marges maakt en wat je winkeldochters zijn. Ook de omloopsnelheid speelt een belangrijke rol. Gooi je slechtlopende producten eruit zodat de financiering een stuk efficiënter kan. Start een speciale verkoopactie om deze productlijn af te bouwen.
- Koop pas in zodra de opdracht binnen is. Veel postorderbedrijven en internetwinkels kopen pas in zodra er voldoende vraag naar is. Ook veel taalcursussen die aangeboden worden, worden pas geschreven als er voldoende klanten zijn, waarbij de schrijver slechts een maand voor hoeft te lopen op de daadwerkelijke cursus.
- Klanten variëren in hun wensenpakket. Sommigen eisen dezelfde dag nog een levering, anderen zijn dik op tijd en vragen een levertijd van een week. Speel daar op in en beperk de voorraden.
- Werk met een FiFo-systeem. First in – first out. Zet de nieuwste producten achter de oudere producten en verkoop de oudere producten als eerste.