Indien je niet overtuigd bent van je product of keuzes en je onderneming heeft nog onvoldoende succes is het ook mogelijk je bestaande productlijn te verbeteren of aan te passen. Misschien zijn kleine wijzigingen mogelijk zodat je een andere markt kunt bestrijken. Stel jezelf zoveel mogelijk vragen om te zien of je op de goede weg bent en of je werkelijk een product of service hebt waarmee je je kunt onderscheiden, waarin je net even anders bent. Neem gewoon je huidige of toekomstige productlijn of service eens kritisch onder de loep. Praat met een collega, kennis of familielid en bespreek samen wat goed en niet goed gaat, welke wijzigingen je kunt doorvoeren om te kijken of er mogelijkheden zijn om je echt van anderen te onderscheiden.
Stel jezelf de volgende vragen:
- Bestaat er een nieuwe manier voor het maken of verkopen van je product?
- Zou dit kleiner, sneller of misschien groter ook kunnen werken?
- Zou je een gedeelte kunnen weglaten of delen ervan of wellicht de volgorde wijzigen?
- Is het te combineren met of te integreren in een ander product?
- Wat gebeurt er als je het in tegenovergestelde volgorde zet?
- Is het aan iets anders te koppelen? Wordt dit misschien een onderdeel van een ander eindproduct.
- Zou dit product misschien ergens beter, sneller of goedkoper geproduceerd kunnen worden? Zijn er mogelijkheden in het buitenland, door stagiaires of wellicht via een sociale werkplaats?
- Wat kun je er nog meer mee doen? Denk eens aan het verwijderen van een splinter door middel van een nagelknipper.
- Wat gebeurt er als je er niets mee doet? Hoe lang gaat het dan mee?
- Hoe kun je er een vernieuwde draai aan geven?
- Wanneer wijzigt de wetgeving? Hoelang blijft je product/formule van toepassing?
- Hoe maak je het anders of beter verkoopbaar? Denk aan wederverkopers, via markthandel, bij congressen, fairs, op Marktplaats of via multilevel-marketing?
- Welk totaal andere markt zou wellicht ook geïnteresseerd in dit product kunnen zijn? Omdenken?
- Je heb toch wel voor een nichemarkt gekozen? Een kleine markt met een gespecialiseerd product, bijvoorbeeld in de gezondheidzorg of een heel aparte hobbysector.
- Leent jouw product zich wellicht voor handel op het web? Commercie staat daarbij centraal met minder advies of begeleiding.
Ga eens creatief om met dit soort vragen. Er zijn er nog tientallen andere vragen die je kunt stellen dus wijd er eens een avond aan. Praat er met anderen over en brainstorm zo lang en uitgebreid als maar mogelijk is. Praat niet met mensen die het roerend met je eens zijn maar juist met diegenen die helemaal niet met akkoord gaan maar hele andere ideeën hebben. Brainstormen werkt alleen met personen die tegen je ageren en helemaal anders denken. Die ook kritische “waarom” vragen durven stellen. Vergeet vooral deze belangrijke zin niet:
Daar waar iedereen het met elkaar eens is, is niet nagedacht.