Klein heeft zo zijn voordelen maar er zijn momenten dat je je graag een beetje groter wilt voordoen. Maak je maar wat breder, zou ik zeggen. Alleen is maar alleen en de klant zou zich best kunnen afvragen wat er gebeurt met zijn opdracht of project bij ziekte of vakanties van jou. Misschien vindt hij het wat te risicovol de opdracht aan zo’n eenling te verstrekken. Als jij kunt vertellen dat je binnen een groep werkt, waar men elkaar aanvult, klinkt dat al een stuk professioneler. Hier volgt een aantal manieren hoe je je groter kunt voordoen dan je werkelijk bent (zonder te liegen).
- Telefoon/antwoordservice. Met een telefoon/antwoordservice is je bedrijf altijd goed bereikbaar en komt een stuk professioneler over. Als jij bij een klant inkomende problemen moet oplossen, heeft die klant ook zijn bedenkingen over jouw professionaliteit.
- Zorg voor een professionele website die er altijd gelikt uitziet, vergeet je adres niet en verstop vooral je telefoonnummer niet ergens. Een website wordt tenslotte veel vaker bezocht dan je kantoor.
- Een nette auto. Een redelijke auto, netjes gewassen schone bedrijfsauto. Geloof het of niet maar we kijken allemaal naar je auto! Niet een te dure maar ook niet een al te oude wagen. De auto uitrusten met het logo en de naam van je bedrijf is belangrijk. Het oog wil ook wat en de eerste indruk blijft lang hangen. Kom nooit met een te luxueuze wagen. Dan wek je een verkeerde indruk.
- Zorg voor een goed adres. Je mag best een postbusadres noemen maar een net bedrijf- of kantooradres is onontbeerlijk. Maak je gebruik van een gezamenlijk kantoorpand met naam, noem dat dan ook bij je adres, bijvoorbeeld Betuwestaete.
- Verruim je bedrijfsnaam. Atlantic Associates, Letty Fransen en Co, Smitting Consulting of Erica HairPartners klinkt breder en professioneler dan Janny’s Haarzaakje. Die associates of partners mogen best zelfstandigen zijn die jou parttime helpen indien nodig, dus je liegt niet.
- Laat je naam zien. Toon je naam en logo op alles waar mogelijk. Ook op je pakketbesteller, je pizzakoerier of je privéauto.
- Denk groot en spreek groot en bij voorkeur in de wij-vorm. Laat zien dat je wat voorstelt en dat je geen mannetje of vrouwtje bent met weinig zelfvertrouwen. Noem sporadisch gerespecteerde klantnamen waar je gewerkt hebt zonder ooit te noemen wat je daar werkelijk gedaan hebt.
- Interviews houd je bij voorkeur in een hotel of kantoor met een gezamenlijke conferentiekamer in het geval van een shared-office.
- Problemen los jij zelf op. Bij grote bedrijven zal de klant het probleem krijgen dat hij niet weet welke afdeling over zijn probleem gaat. Vertel de klant dat JIJ het hoogstpersoonlijk regelt! (Later zie je wel hoe).