Een binnenkomend telefoontje is ook telemarketing! Besteed de nodige aandacht en tijd als je gebeld wordt. De kans is groot dat je een relatie of potentiële klant aan de lijn hebt, iemand die vraagt om informatie of interesse heeft in een van jouw producten. Een van de voordelen als een klant belt, is dat hij reeds in een aankoopgevoel zit.. Hij belt voor kennis of informatie omtrent prijzen, nieuwe versies, levertijden, beschikbaarheid enz. Het is noodzakelijk dat je professioneel klinkt en hem voldoende aandacht en tijd geeft om te beslissen voordat hij tot koop overgaat. Een klant of prospect belt altijd met een reden en het kan belangrijk zijn om erachter te komen wat die werkelijke reden is. Hier volgt een aantal redenen waarom een klant jou belt.

  1. 1 Hij wil informatie of documentatie in de vorm van een folder of prijslijst toegestuurd krijgen per post of per e-mail.
  2. Hij wil een afspraak met je voor een behandeling of bespreking of hij checkt of je thuis bent en of het schikt om wellicht langs te komen.
  3. Hij iets bij je wil bestellen of kopen of dat jij iets voor hem bestelt bij jouw leverancier.
  4. Hij een informatieve vraag heeft over de garantie of de werking van het product.
  5. Hij een vraag heeft over beschikbaarheid of levertijd.
  6. Hij een probleem heeft en telefonisch geholpen moet of wil worden.
  7. Hij een klacht heeft over jouw product of jouw werkzaamheden en daar wellicht een compensatie voor wil hebben.

Het aannemen van telefonisch verzoeken:

  1. Probeer erachter te komen wie jou belt, welke organisatie, welke persoon met telefoonnummer en overige data.
  2. Reageer positief. Verzeker hem dat hij bij het juiste adres zit en maar haast je niet om al details te geven.
  3. Stel zoveel mogelijk vragen en luister aandachtig naar de antwoorden om achter de noden en wensen van de klant te komen.
  4. Vat de informatie samen om er zeker van te zijn dat je alles correct en compleet hebt begrepen.
  5. Beslis wat je deze klant hebt te bieden om hem zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ook vindt men een alternatief dikwijls acceptabel.
  6. Beschrijf jouw product of oplossing in fotobeschrijvingen. Vestig de aandacht op de voordelen en bevestig dat het voldoet aan de wensen van de klant. Presenteer en verklaar de prijs. Verbind de prijs aan de genoemde voordelen.
  7. Probeer een bevestiging van de klant te krijgen zodra hij laat merken zich in de aanbieding te kunnen vinden.
  8. Stel samen een actieplan op voor het vervolg. Check de details en bevestig dit schriftelijk.
  9. Verken met de klant de mogelijkheden van verkoop van aanverwante of andere producten.