Je bent gestart en leuk op weg, denk je. Nu is het zaak dat je naar je prestaties kijkt. Zijn die volgens verwachting of aanmerkelijk anders? Je resultaten kun je in eerste instantie verbeteren door een goede kijk te hebben op waar je mee bezig bent. Dat kun je doen door de resultaten, werkzaamheden en problemen inzichtelijk te maken en te analyseren. Meten is weten nietwaar? Het is zaak om uit deze cijfers lering uit te trekken en je plannen aan te passen aan de haalbaarheid, omstandigheden en de gewijzigde realiteit (zowel naar boven als naar beneden).
- Leg de lat niet te hoog. Tracht bij aanvang realistische doelen te stellen in plaats van onhaalbare doelstellingen. Het gaat hierbij om het concreet maken van de gewenste resultaten.
- Stel uitdagende doelen voor de korte termijn die net boven het huidige prestatieniveau liggen. Dat is motiverender dan een te hoge verwachting te scheppen. De hoogspringer neemt ook kleine stapje om zich te verbeteren en eist niet van zichzelf dat hij de volgende maal 50 cm hoger springt.
- Definieer de prestaties in harde cijfers of scores. Alleen bij heldere scores is het mogelijk om duidelijk vast te leggen of de gewenste prestaties zijn bereikt. Op basis daarvan kun je weer nieuwe doelen stellen.
- Het meten van de gewenste prestaties. De meeste resultaten zijn goed meetbaar. Zelfs commentaar, reacties of krediet en complimenten zijn meetbaar.
- Zet de prestatie neer in een grafiek, zodat het niet alleen meetbaar maar ook zichtbaar is. Grafisch weergegeven maakt het de scores ook optisch duidelijker.
- Als je doelstelling bereikt is, zal de beloning zoet zijn. Dat kan ook in eergevoel zijn en dat je jezelf beloont omdat je de gewenste prestatie geleverd hebt, of in het feit dat je meer winst hebt gemaakt en daaruit voldoening haalt.
- De beloning kan zowel in geld als in plezier worden omgezet. Voldoening is een grote beloning voor de zzp’er. Ook geld is een goede beloning omdat daarmee andere beloningen aangeschaft kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan een avond uit, een extra vakantie of een nieuwe auto.
- Feedback geven is van belang om te zien waar het goed en waar het fout is gegaan. Welke factoren hebben we over het hoofd gezien? Terugkoppelingen moeten juist voor een positieve impuls zorgen.
- Doelen stellen. Als je weet wat je huidige prestatieniveau is, kun je nieuwe doelen stellen. Belangrijk is dat die doelen haalbaar zijn. Aan dromen heb je niets. Je zult je dan verliezer voelen terwijl je wellicht een prachtig resultaat hebt neergezet.
- Analyseren wat er behaald is. Het gaat hierbij om het waarom. Waarom is het ene product wel gelukt en vooral, waarom is het andere project niet helemaal gelukt? Wat was de oorzaak dat het mis ging? Werd de omzet verdubbeld door die kortingsactie of door het mooie weer of er is juist tien procent minder omzet geboekt tijdens de zomervakantie?