Een oud gezegde luidt: Samen sta je sterk. Ken je de fabel nog van de kreupele en de blinde? Zonder elkaar zouden ze nooit hun weg uit het bos hebben gevonden. Je hebt elkaar nodig. Zeker als zelfstandige zzp’er. Hetzij om de klus te klaren maar ook om de order binnen te slepen. Het kan grote voordelen hebben om met twee man te komen. Het laat zien dat je de klant serieus neemt door je te laten vergezellen door iemand met meer kennis (bijvoorbeeld een technisch adviseur). De klant heeft dan het gevoel voor vol aangezien te worden. Het kan erg succesvol werken, vooral in het voortraject. Geef bij de aanvang wel uitleg waarom je met z’n tweeën komt en wat ieders rol in deze ontmoeting is. Wees ook duidelijk wie van jullie twee de werkzaamheden gaat uitvoeren. Het is trouwens geen schande als je één van de vragen niet onmiddellijk kunt beantwoorden. Zeg dan eenvoudig: “Mijn collega kan u daar beter antwoord op geven.” Er zijn vijf redenen waarom jij iemand mee kan nemen. Het belangrijkste is dat hij de lastige vragen van de klant kan beantwoorden. Het gaat om iemand die:
- Samen met jou of geheel zelfstandig de opdrachten gaat uitvoeren.
- Jou vervangt als back-up in geval van ziekte of calamiteit.
- Jou vergezelt en meer kennis meebrengt voor de beantwoording van technische of lastige vragen.
- Namens de leverancier (of fabrikant) back-up, garanties en levertijd kan uitleggen.
- Iemand die de prospect als adviseur de consequenties van de opdracht kan uitleggen. Dit kan zijn op financieel, juridisch, fiscaal of veiligheidsgebied e.d.
Wel heeft het zin om ruim van te voren de zaak door te spreken om onderling duidelijke regels af te spreken. De afspraken gelden uiteraard voor beide teamleden, dus ook als jij door een andere ondernemer gevraagd wordt om met hem mee op pad te gaan. Let op: Je hoeft elkaar niet aardig te vinden om goed te kunnen samenwerken. Bespreek daarbij de volgende punten:
- Wie leidt het gesprek en wie start en beëindigt de ontmoeting?
- Wie van jullie heeft welke inbreng?
- Wie beantwoordt vragen over prijzen, condities en levertijden?
- Hoe er in principe afgerekend wordt en of ook deze trip geld kost.
- Spreek nooit seintjes met elkaar af. Dat werkt averechts.
- Kom nooit op het terrein van de ander.
- Val elkaar nooit af. Doe alles om te voorkomen dat jullie onderling spanning creëren.
- Laat nooit je irritatie blijken indien de communicatie niet naar wens verloopt.
- Geef de ander vol de tijd en ruimte om zijn zegje te doen.
- Behandel je collega nooit als mindere (ook al doet hij misschien werk van minder niveau) maar presenteer je als een tandem. Hij heeft jou en jij hem nodig!