Hier volgen een aantal ongeschreven verkoopwijsheden. Let op: van de meeste wijsheden valt wat te leren! Onthoud er daarom minimaal vijf uit je hoofd. De maximale kans op een geslaagde transactie is als de juiste persoon met het juiste product of dienst en met de juiste techniek met voor de klant het juiste motief komt en bereid is daar de juiste prijs voor te betalen.
- Een verkoopproces is iets dat je voor de klant doet en niet met de klant.
- Een klant koopt ongeacht het product alleen maar voordelen en geen feiten.
- Schep geloofwaardigheid want kopen doe je op gevoel en niet met logica.
- Een potentiële klant verandert nooit van gedachten. Anders moet hij later toegeven dat hij in eerste instantie fout zat.
- Niemand heeft zin om meer te betalen dan dat hij denkt dat het product waard is. Het is dus aan jou om de waarde te veranderen oftewel te verhogen.
- Men wil juist datgene graag bezitten wat onbereikbaar of onbeschikbaar is. In de producten die de massa bezit zijn we niet in geïnteresseerd.
- Je moet de wil en de moed hebben om de opdracht of koop te vragen of hem aan te moedigen tot koop. Daar is niets mis mee.
- Het verkopen aan de klant is een opvoedingsproces. Als de koop niet doorgaat verliezen beide partijen.
- Je moet de ander laten glimlachen. Men moet jou kopen voordat men een product of dienst van je koopt.
- Bij te veel betalen verlies je misschien wat geld, bij te weinig betalen verlies je meestal alles omdat je zelf of je product niet presteert. Alle waarde naar zijn geld. Veel presteren en weinig betalen heeft nog nooit gewerkt.
- Er wordt altijd wat verkocht. Of jij verkoopt jezelf of de klant verkoopt het idee dat hij niet kan of wil kopen of jij verkoopt hem het idee dat hij kan of moet kopen. Verlaat de klant altijd positief of in goede stemming.
- Beloof je klant niets zonder dat je hem een plan en procedure meegeeft die de belofte waar kan maken. Juist dan kom je geloofwaardig over. Loze beloften vormen geen basis voor een opdracht.
- Je verkoopt in het belang van de klant en niet in jouw belang. Als je dat niet uitstraalt denkt de klant dat het alleen maar gaat om jouw omzet in plaats van het oplossen van zijn probleem. Voel je dus als koper en niet als verkoper.
- Herhalingsverkoop is simpel. De beste manier om een klant ertoe te brengen een gunstig nieuw besluit te nemen is hem ingenomen te maken met zijn eerder besluit.
- Onthoud: Het is een vast geven dat het verliezen van een klant zes maal zo veel kost als een klant te behouden. Als je dus in conflict met een klant komt en het kost jou wat geld, denk dan eens aan deze uitspraak.
- Je verkoopt nooit een product. Je verkoopt wat een product doet!
- Alleen verkoop draagt bij tot de winst. Alle andere dingen vormen slechts een bijdrage in de kosten.
- Deel grote bedragen in stukjes. Zo lijken kosten veel kleiner indien de bedragen gespreid worden over bijvoorbeeld acht jaar.
- Mensen onthouden verhalen. Spreek met de klant vanuit je hart en niet vanuit je verstand.
- Alles valt of staat met zelfvertrouwen. Angst voor afwijzing geeft een directe invloed op je verkoopresultaten. Werk aan je zelfvertrouwen en je verkrijgt een beter resultaat.
- Een verkoper die constant praat hoopt alleen maar op een klant die hem zal onderbreken en zeggen; vooruit ik neem hem. Zo hoeft de verkoper zijn ego niet in te zetten door te vragen om de opdracht en zo het bijbehorende risico te lopen tot een afwijzing.
- Tracht nooit iemand te overtuigen. Dat werkt toch niet. Zeg: als u uzelf ervan kan overtuigen dat de koop redelijk en de prijs goed is, zou ik het doen. Teken en schrijf voorbeelden op papier. We geloven wat we zien en zo begrijpen we het ook sneller.
- Bij elk verkoopgesprek moet je de klant opvoeden zodat hij ziet dat de waarde van de koop hoger is dan hij denkt. Zodra de klant denkt dat de waarde gelijk is aan de prijs zal hij tot koop overgaan. Als hij denkt dat de waarde hoger ligt dan de prijs zal hij razend enthousiast zijn en onmiddellijk willen kopen.
- Neem iedere potentiële klant serieus. Beoordeel een boek niet aan de omslag. Ga ervan uit dat iemand een potentiële klant kan zijn, los van hoe hij er uitziet.
- Verkoop is net een vlucht. De start en landing zijn het belangrijkst en wordt onthouden. Daartussen heeft niemand aandacht voor je.
- Verkoop is een overdracht van gevoelens. Geloof in je product en gebruik het ook. Je moet zelf overtuigd zijn voordat je overtuigend bent en wordt geaccepteerd door een ander. Een Volvo verkoper arriveert niet in een Kia.
- Een koop levert toekomstig genot. Het verlangen naar dat genot is de ware reden tot koop. Denk aan een duur parfum, een snelle auto of een goed juridisch advies.