In het zakendoen is het van belang om zoveel mogelijk nuttige informatie te verkrijgen. Kennis geeft macht. Dat zijn soms legpuzzelstukjes maar ook hele grote brokken. Die moet je later wel tot een kloppend verhaal smeden waar jij je voordeel mee doet door die informatie te gebruiken bij transacties. Informatie verkrijg je door zoveel mogelijk je zintuigen te gebruiken. Goed kijken is daarbij heel belangrijk. Alles maar dan ook alles in je opnemen wat je ziet. Elk detail is waardevol. Daarnaast past nog een tweede zintuig en dat is luisteren. Dat houdt in dat je je oren goed de kost moet geven en niet alleen hoort wat er gezegd wordt maar vooral wat er NIET gezegd wordt. Dat laatste lukt ons alleen als we zelf onze mond houden! Die gave om te horen wat er werkelijk gezegd wordt levert jou veel voordeel op. Bij het verkopen is er geen groter voordeel te bedenken dan goede informatie. Het belangrijkste advies uit deze blog: Stop met praten en start met actief luisteren.

  1. Vergaar informatie. Probeer uit te vinden wat iemand bedoelt in plaats van wat hij zegt. Naast luisteren is kijken (of beter gezegd observeren) uiterst nuttig. Daardoor krijg je een goede indruk van iemand. Is hij zelfverzekerd? Overdrijft hij en durf jij met hem in zee? Je verkrijgt veel meer informatie door iemand actief te observeren. Mensen geven meer data over zichzelf prijs dan ze denken. Dat doen ze gewild en ongewild. Zowel met hun mond als met lichaamstaal. Door hoe ze zich kleden, zich voordoen en zich gedragen scheppen ze een beeld hoe ze zelf graag overkomen. Dat doen ze vaak bewust en vaak onbewust. Al die signalen moet jij opvangen en verwerken tot een totaalbeeld. Vergeet dus niet:
  2. Start met actief observeren. Door het creëren van een totaalbeeld bezorg je jezelf een geweldig voordeel. Het behalen van zo’n voorsprong is belangrijk bij het zakendoen. Natuurlijk heb je grondig je huiswerk gedaan om alles over je tegenspeler te weten te komen. Door jezelf, door anderen of desnoods door informatie te kopen. Door het bereiken van die informatievoorsprong kan een moeilijke deal jouw kant op rollen. Let op: in elke situatie is het mogelijk een zakelijke voorsprong te behalen. Daar bij is het van belang dat je niet te gretig of ongeduldig bent maar op het juiste moment je kansen pakt. Zorg dus dat je alle details kent en de feiten checkt die jezelf hebt waargenomen. De dingen die men daarbij zegt en doet geven je ook weer extra informatie en beter inzicht. Let dus op: Alles telt mee om het totale plaatje te schilderen.
  3. Doe je voordeel met die informatie. Combineer de data met gegevens van de KvK en wat je op Google kunt vinden en leg alles vast in je klantenfile. Zelfs de geringste informatie kan op termijn nuttig zijn. Ook secundair nieuws bijvoorbeeld dat zijn vrouw morgen jarig is of op welke voetbalvereniging zijn zoon speelt is allemaal het noteren waard. Als je volgend jaar een ontmoeting met hem hebt zal hij aangenaam verrast zijn dat je op de hoogte bent van dat alles!