Een algemeen idee van de ontwikkelde professional is dat je betaald wordt voor wat je weet. Onze kennis is macht is ons tenslotte altijd voor gehouden. We moesten toch zo goed en lang mogelijk leren! Als je als arts, onderwijzer, advocaat of accountant bij een werkgever in dienst bent is dat misschien wel waar maar dat geldt niet voor de zelfstandige ondernemer! Dan is het een arrogante en gevaarlijke gedachte als je er alleen voor staat. De waarheid is dat het succes van -wat voor business dan ook-  niet wordt bepaald door wat je weet. Nee, het wordt uitsluitend bepaald door het resultaat wat je behaalt, in casu, wat je verkoopt en hoe goed!    Wat je waarmaakt wat je belooft (en niet wat je weet).   Alleen datgene wat klanten bereid zijn te kopen is wat telt! Mocht je deze definitie vergeten, dan weet je zeker dat er ongelukken gebeuren.   Nog even om te onthouden!!

  1. Werk niet volgens de gebaande paden. Wijk eens af van wat gebruikelijk is. Doe het anders dan de concurrentie.
  2. Een klant geeft regelmatig koopsignalen. Train jezelf in het herkennen ervan.
  3. Bereid een verkoopgesprek altijd goed voor. De inhoud van het gesprek, gedrag en houding, het bepaalt grotendeels het succes.
  4. Marktbewerking en verkoopadministratie zijn essentieel. Door dikwijls je prospect- en klantenbestand te bewerken verzamel je gegevens die je weer kunt gebruiken bij toekomstige verkopen.
  5. Blijf vooral jezelf. Onnatuurlijk gedrag wordt door klanten onmiddellijk lek geprikt waardoor vertrouwen verloren gaat.
  6. Beloof alleen wat je kunt nakomen. Een keer een belofte geschonden levert gelijk een deuk in je imago op.
  7. Leef je in in de wensen en behoeften van de klant. Denk met hem mee en los zo veel mogelijk problemen voor hem op (ook buiten je product).
  8. Overtuig de klant van je toegevoegde waarde zonder dat dat belerend wordt ervaren. Wees een partner en geen opponent.
  9. Wees altijd open, eerlijk en direct, maar ook diplomatiek en zelfverzekerd.
  10. Ken jezelf zoals niemand anders je kent. Zorg ervoor dat je je eigen sterke/zwakteanalyse al ingevuld hebt voordat je opponent gaat speuren.
  11. Heb vertrouwen in jezelf en in je product. Je staat ergens voor. Laat dat zien.
  12. Een echte deal komt uitsluitend tot stand als beide partijen tevreden zijn.
  13. Hou van je klant, hij is je salaris. Blijf de transactie zo goed mogelijk volgen en maak de beloftes waar.
  14. Een klant behouden is altijd nog goedkoper dan een nieuwe maken. Koester hem dus op je eigen gedoseerde wijze. Wees creatief zonder overkill.
  15. Reageer snel en accuraat. Klanten zijn meestal in tijdnood. Heb je wel meer tijd, zet dan een tijdpad uit.
  16. Wees altijd verrast en/of dankbaar voor de order. Het is echt niet de gewoonste zaak van de wereld dat klanten je weten te vinden. Als je dat laat merken leg je een gezonde basis voor verdere aanbiedingen.