Als de zaken niet zo gaan als je je had voorgesteld of gehoopt, geef dan nooit een ander de schuld. Jij bent verantwoordelijk en schuif de verantwoordelijkheid nooit af op een ander. Dat komt zwak over en laat weinig verantwoordelijkheidsgevoel zien. Verwijt het niemand anders dan jezelf als het een keer fout loopt. Jij, als ondernemer kunt alleen verantwoordelijk zijn en niemand anders. Zelfs al heb je bijna alles uitbesteed, jij en jij alleen dient er verantwoording voor te nemen. Alleen als je die accepteert, kun je er iets aan doen en gunt men je vervolgopdrachten. Er worden veel excuses gebruikt om de schuld van fouten af te schuiven. “Ik heb het niet gedaan, het ligt niet aan mij.” Je kent het vast nog wel uit je jeugd.

Veel gebruikte smoesjes voor slechte prestaties zijn:

  1. Ik had het te druk met al mijn zaken.
  2. Er was niet genoeg geld om het goed te doen.
  3. Ik had geen tijd, er kwam van alles tussen.
  4. De klant heeft het te laat besteld of teruggebracht
  5. De opdracht was niet duidelijk genoeg gedefinieerd.
  6. De klant heeft het niet correct gebruikt.
  7. De opdracht is steeds weer gewijzigd.
  8. De transporteur had ons vergeten en was daardoor te laat.
  9. Mijn vrouw had weer wat te zeuren.
  10. Mijn auto moest vandaag naar de garage.
  11. Het ligt aan mijn partner, die heeft het geen prioriteit gegeven.
  12. Mijn boekhouder heeft me niet gewaarschuwd.
  13. Ik wilde u mailen maar kon uw mailadres niet vinden.
  14. Mijn leverancier had het niet meer op voorraad.
  15. We zijn er nog niet aan toe gekomen om het te doen.
  16. Het weer zat tegen.
  17. Mijn klant heeft nog steeds niet betaald.
  18. Enzovoort

Ofwel: “Ik kon er niets aan doen. Aan mij ligt het niet!”

Bijna alle klachten komen steeds op dezelfde wijze voor. Dat blijft waarschijnlijk ook zo. Natuurlijk zullen anderen fouten blijven maken maar jij dient de verantwoordelijkheid te nemen.                                                                                         Geldige uitvluchten bestaan niet|