Het loopt mis, het zal je maar gebeuren. Je hebt een cruciale fout gemaakt. Natuurlijk vergis jij je ook weleens. Daar is niets mis mee. Je kunt je bovendien niet alleen vergissen maar ook weleens iets vergeten of ergere fouten maken. Fouten maken is menselijk en alleen waar niet gewerkt wordt, worden geen fouten gemaakt, is je vast altijd voorgehouden. We excuseren ons, maar doordat we het zo vaak doen en lang niet altijd gemeend, treedt er een sorry-inflatie op. Een ‘sorry hoor’ doet niets. Het toont onverschilligheid. Een gemeend excuus is juist goed voor een relatie: echt sorry zeggen laat zien dat je die persoon en zijn verdriet erkent. Bij een welgemeend excuus versterkt de band zelfs, waardoor het kan zijn dat de ander jou troost i.p.v. andersom. Sorry zeggen betekent nog niet toegeven van een fout, nee, het is het toegeven van iets dat je wel of niet gedaan hebt en een ander heeft daar last van ondervonden. Sommige mensen zien het toegeven van een fout als gezichtsverlies en leggen de fout bij de omstandigheden of bij iemand anders en reageren bot of boos. Het is echter wel een manier om met elkaar in gesprek te komen en misschien wordt je welgemeende excuus later wel geaccepteerd, zodat je de zaak kunt afsluiten.

  1. Sorry zeggen kan iedereen en lijkt gemakkelijk maar een echt goed excuus aanbieden, is een heel ander verhaal.
  2. Een verontschuldiging staat of valt met oprechtheid, want wat is een excuus anders nog waard?
  3. Door middel van een oprechte verontschuldiging geef je een fout toe en laat je zien dat ook jij niet perfect bent.
  4. Een excuus dient welgemeend te zijn anders werkt het juist tegen je.
  5. Het aantal niet oprechte excuses groeit en daardoor verliest het aan betekenis.
  6. Afgedwongen verontschuldigingen maken dat de betekenis inhoudsloos wordt.
  7. Even snel ‘sorry’ zeggen als je iemand lang hebt laten wachten, houdt niets in. Je maakt je er (te) snel van af. Het toont dat het je niets kan schelen dat de ander op je moest wachten.
  8. Je biedt excuses aan als je duidelijk wilt laten weten dat je het gevoel herkent, want daar gaat het om bij sorry zeggen. Het mag niet jezelf schoonpraten worden (zo van ‘ik kon er niets aan doen’).
  9. ‘Sorry, ik had het zo druk’, bewijst dat het je niet erg interesseert. Nu gaat het om jou in plaats van om de klant. Zeg liever: ‘Ik vind het heel erg voor je wat je door mij is overkomen’, is al beter.
  10. Een excuus bewijst dat de ander zich verplaatst in jouw situatie en het de moeite waard vindt om zich in jouw situatie te verplaatsen door zich kwetsbaar op te stellen.
  11. Met oprechte verontschuldigingen wordt een fout toegegeven waarmee je laat zien dat ook jij niet perfect bent.
  12. Wees minder streng voor jezelf. Door rationeler met je emoties om te gaan, wordt het gemakkelijker om een fout toe te geven en (gemeend) sorry te zeggen.