Ondernemen is niet de laatste tijd pas uitgevonden. Er is al meer dan vierhonderd jaar ervaring mee opgedaan. Velen gingen je voor en men is door schade en schande wijs geworden. Naar succesvol ondernemen zijn veel studies gedaan en boeken over geschreven. Naar aanleiding daarvan zijn een aantal wetten gedefinieerd die hun geldigheid inmiddels hebben bewezen. Het is goed dat je daar weet van hebt en kennis van neemt maar vooral van belang is dat je ze meer dan goed begrijpt.
De zeven wijsheden luiden:
- Wie betaalt, bepaalt Een bekend gezegde maar het wil vooral voor de zzp-er zeggen dat de klant bepaalt hoe jij je onderneming runt. Hoe die er uit moet zien, wat je aanbiedt en vooral wat daar waardvol aan is!
- Wie maakt, maakt bekend Dit houdt in dat degene die produceert zorgt voor een passende match met de klant. De producent bepaalt wat hij aanbiedt, wat zijn marktsegment is en hij zoekt de klant die daarbij past. De aanbieder informeert de klant wat hij heeft te bieden en de klant informeert weer wat voor hem een waardevol product is.
- Wie beheert, leert De ondernemer die beheert heeft de leiding over zijn eenmansbedrijf maar is ook degene die zich aan moet passen aan de gewijzigde omstandigheden in de markt. Dat kunnen andere producten of servicevoorwaarden zijn maar ook gratis thuisbezorgen zijn e.d.
- Wie jij kent is je netwerk Er is een grote groep mensen die jij als privé persoon kent en die je ook als ondernemer kent. Denk alleen al aan je Facebook en Twitter etc. Die groep moet je aanboren en gebruiken, niet noodzakelijkerwijs voor opdrachten maar wel voor het vergaren van kennis, raad of hulp inroepen en vooral voor de contacten. Je netwerk is veel en veel belangrijker dan je denkt. Het is zaak dat je er optimaal gebruik van maakt.
- Wie JOU kent geeft je business Een bekend gezegde luidt dat belangrijk is dat jij de juiste personen in de business kent. Het klinkt logisch maar het is maar voor een klein gedeelte waar. Het helpt maar veel belangrijker is dat relevante personen JOU kennen zodat zij aan jou denken als zij een opdracht hebben te geven of een product willen kopen. Het is leuk dat jij hen kent maar overwegen zij jou als leverancier?
- Wie toewijding mist mist succes Toewijding en motivatie is alles bij het ondernemen. Toewijding werkt aan stekelig en wordt door iedereen op prijs gesteld en gewaardeerd. Betrokkenheid is de basis van het ondernemen. Zonder toewijding ondernemen is de snelste manier om te falen.
- Wie praat, spreekt niet Ondernemen betekent goed kunnen communiceren met de klant. Het betekent vooral luisteren en op momenten dat jij praat kun je niet luisteren. Als je met een ander een gesprek aangaat merk je pas dat luisteren veel belangrijker is dan praten.