Je bent sinds een korte tijd voor jezelf aan de slag en doet uiteraard alles zelf. Van het kopiëren tot de boodschappen en van schoonmaken tot inpakken. Er komt echter een moment dat je het zo druk krijgt dat je je werk niet meer alleen aan kan. Je werk gaat er onder lijden en je partner kan dat niet zelf opvangen. Je hebt hulp nodig maar waarbij? Er zijn veel redenen te bedenken waarom bedrijven gebruik maken van facilitaire diensten of hulp van anderen. Typische processen die bedrijven uitbesteden zijn bijvoorbeeld: duurzame energievoorziening, innovatieve toepassingen, vastgoed, webdesign hosting en beheer, ICT en programmering, productiewerkzaamheden, boekhouding, logistiek, PR en communicatie (artikelen, nieuwsbrieven of persberichten), kantoor- of werkplaats, schoonmaak, voorraad- en debiteurenadministratie, catering, beveiliging, wagenparkbeheer etc. Ook de inkoop van kantoorartikelen, het inpakken van verkoopzendingen, magazijnwerkzaamheden, reis- of vluchten boeken, telefonische acquisitie en telefoon/antwoordservice maar ook het doen van de zakelijke boodschappen en routineklussen kunnen gemakkelijk door anderen gedaan worden. Dat kan door gezinsleden, scholieren, kennissen, inhuur van uitzendkrachten of andere zzp’ers. Heus, er kan veel meer uitbesteed worden dan je denkt en dan ben jij er vanaf.
Waarom zou je eigenlijk werk uitbesteden?
- Gebrek aan vaardigheden of kennis om het proces uit te voeren
- Onvoldoende middelen of machines om het proces zelf te voltooien
- Vanwege processen die moeilijk te managen zijn
- Indien processen beter of goedkoper door derden kunnen worden uitgevoerd
- Als het proces niet bijdraagt tot concurrerende voordelen
- Indien jouw tijd harder nodig is of beter gebruikt kan worden in andere processen van je bedrijf
Welke voordelen heeft werk uitbesteden?
- Jij kunt je focussen op de kernactiviteiten van jouw bedrijf
- Het geeft jou toegang tot professionele kwaliteiten en vaardigheden van derden
- Je deelt een groot aantal risico’s, bijvoorbeeld bij eigen uitval
- Het verbetert de kwaliteit van je dienstverlening
- Uitbesteding verhoogt de controle op je bedrijf
- Processen uitbesteden maakt de onderneming meer flexibel ten opzichte van veranderingen
- Je hoeft je minder zorgen te maken over het voortdurend introduceren van nieuwe technologieën
- Je maakt middelen vrij voor de cashflow en human resources
- Je hebt minder zorgen omdat je weet dat het proces in goede handen is