Het leven maar ook het ondernemen zit vol verrassingen. Positieve verrassingen zijn natuurlijk wenselijk maar vervelend genoeg zullen ook nare verrassingen jouw pad kruisen. Het komt ook voor bij het inkopen of bestellen van goederen. Dat is niet alleen vervelend voor jou maar ook voor je klanten. Leveringen komen te laat of helemaal niet aan en producten kunnen bij reparaties zelfs helemaal kwijt raken. De Wet van Murphy heet dat. Het zal iedereen overkomen. Hieronder tref je een lijst met verrassingen die je bij de inkoop zeker een keer zult tegenkomen. Daaronder vind je een lijst met tips wat je kunt doen om te zorgen dat je de juiste leverancier of producent kiest om zo de continuïteit te waarborgen.
- De afgesproken levertijd wordt niet gehaald
- De leveringen zijn bij het transport verloren gegaan of beschadigd
- De geleverde producten beantwoorden niet aan de minimale vereiste kwaliteit
- Jouw klachten bij de producent of leverancier krijgen geen response of verbetering
- Je vindt bij je leverancier geen gehoor door ziekte of vakantie
- Tussen contractdatum en levering is de prijs ineens sterk gestegen
- De producent heeft intussen condities of specificaties in voor jou negatieve zin gewijzigd
- De leverancier heeft de productie gestopt terwijl jij nog op levering rekent
- De producent heeft zijn activiteit of productie gestopt of is inmiddels failliet
- De producent is overgenomen door een concurrent, die geen prijs stelt om een continuïteit van de relatie
Voordat je met een producent of leverancier definitief in zee gaat volgen hier een aantal tips om jezelf in te dekken tegen bovengenoemde tegenvallers.
- Koop altijd in op kwaliteit en niet op prijs
- Check vooraf op kredietwaardigheid
- Vraag naar en spreek met andere klanten
- Gun je leverancier voldoende marge
- Wees heel specifiek in de levering- en servicevoorwaarden
- Scherm niet met alternatieve producenten maar houd ze achter de hand
- Verwoord duidelijk wat je van elkaar verwacht
- Bespreek elk aspect van de toekomstige relatie
- Bepaal een boete en bespreek consequenties in geval van falen
- Ga geen langdurige overeenkomst aan maar zie eerst hoe deze zich ontwikkelt
- Doe geen grote aanbetalingen vooraf
- Houd altijd een vinger aan de pols