Wanneer je gaat beginnen als zelfstandige, wat voor prijs moet je dan vragen? Bedenk goed dat er niet zoiets is als een vast tarief! Bereken de prijs die je waard bent. Maar wat is dat dan?

Een bekende voetballer ontvangt 5 miljoen euro per jaar en een vakkenvuller bij de supermarkt nog geen 4 euro per uur. Leg vast wat precies je unieke selling points (USP’s) zijn. Waarin onderscheid jij je en wanneer hebben ze jou nodig? Daarnaast moet je jezelf niet te kort doen door voor niets te werken. Je verwacht toch een behoorlijk salaris, anders werk je voor de kat zijn staart. Maak daarom eerst concreet wat precies je kosten zijn. Je weet nog niet alles precies maar maak een schatting van wat je nodig hebt en wat de volgende onkosten zullen zijn. Je uitgangspunt moet zijn dat je ca. 2 à 3 maal je cao-loon berekent. Ook kun je nagaan wat de gangbare tarieven zijn binnen jouw branche.

Voorbeelden van kosten zijn:

  1. huisvesting, elektriciteit, gas, verzekeringen/AOV
  2. administratiekosten, boekhouder, s/w pakketten, IT
  3. website, advertenties, marketing, etc.
  4. vervoer, auto en transport of verzendkosten
  5. afschrijving investeringen en inkoop goederen

Tijdsbesteding zijn de niet betaalbare uren door:

  1. ziekte, vakantie en feestdagen
  2. opleiding en administratie
  3. inkoop en magazijnwerk
  4. netwerken, beurzen

Inkomstenbelasting is ca. 35% van de brutowinst

Jaarlijkse onkosten zijn nu ——–euro

Benodigde inkomsten per jaar —- euro

52 werkweken x 5 dagen = 260 werkdagen per jaar.

Rekening houdend met ziekte/vakantie (40 dagen) en 8 uur werken per dag is  220 x 8 = 1760 werkuren per jaar. Houd er rekening mee dat je als starter lang niet alle beschikbare uren kunt declareren. Houd het er maar op dat je het eerste jaar niet verder komt dan zo’n 50%. Dit komt door overhead en acquisitie. Dat wordt hoogstens 1000 uur voor dit jaar. De rekensom wordt dan de jaarlijkse onkosten + benodigde inkomsten = —- euro. Gedeeld door het aantal declarabele uren = uurtarief (exclusief btw).

Soorten tarief:

Wil je per uur, per opdracht of met een aanneemsom betaald worden? Bespreek vooraf het tarief met de klant en bevestig dat in een offerte. Daar staat in:

  1. Je uurtarief, wekelijkse of maandelijkse facturen.
  2. Kosten per product of dienst en het totaalbedrag aan het einde van de klus of het totaal aan producten.

Ook wanneer je tussentijds factureert met oplevermomenten. Is het tarief in- of exclusief reiskosten? Bij zakelijke klanten vermeld je de btw apart.

Let op: Kortingen zijn alleen bespreekbaar als ze eenmalig zijn (bijvoorbeeld kennismakingskorting op je VASTE tarief).

Kijk nu naar de markt. Wat berekenen je collega’s bij hetzelfde aanbod? Ben jij te goedkoop, dan kun je misschien naar boven bijsturen. Ben je veel duurder, dan blijven twee opties over: meer uren maken of je kostprijs verlagen!